تثبیت جایگاه ایزد بهرام اسطوره جنگ پیش زرتشتی ایرانیان باستان در معارف زرتشتی
نویسندگان
چکیده
اوستا کتاب مقدّس زرتشتیان است. اوستا همچنین نامی است که به مجموعه متون مقدّس دین سنّتی مزدیسنایان گفته می شود و دارای بیست و یک یشت است و بهرام یشت، یشت چهاردهم به این ایزد پیروزی (ورثرغنه) اختصاص دارد که از کهن ترین بخش های اوستای متأخّر بوده و دارای عناصر بَدوی است. بهرام یشت از جمله یشت هایی است که خوب حفظ نشده است با این حال تصویر روشن و جامعی از الوهیّت وی به دست می دهد. بهرام یشت مشتمل بر شصت و چهار بند است که درباره تجسم هایی است که این ایزد به زرتشت ارائه می کند؛ مثل باد، گاو نر (ورزا)، اسب، شتر، گراز نر، جوان (پانزده ساله)، پرنده، قوچ، گوزن و مرد. (28-1) همچنین نیروها و هدایایی چون پیروزی در اندیشه، گفتار و کردار را که به زرتشت و کسانی که طبق آیین دینی، او را ستوده اند یکایک برشمرده و به آنها ارزانی می دارد (33-31)؛ توصیف پر جادویی ویژه ای که در جنگ ها باعث شکست ناپذیری می شود (46-34)؛ و سرانجام با ستایش و یزش، این یشت پایان می پذیرد (64-47). بهرام در عصر آریایی ها به دلیل نیروهای بسیارش در تمامی جنبه ها بدل به الگوی مردانگی شد. او همچنین دارای ویژگی های مشابهی به عنوان ورِتَرهن (vrtrahan) ایندره ودایی است. هندی ها او را به عنوان بزرگترین جنگجو، عاشق پیشه و نوشنده ستایش می کردند. این خدای هندی اصالتاً شخصیت انتزاعی فرو دست تری داشت. ایرانیان نیز به او (ایندره) به خاطر تمایل وافرش به نوشیدنی هوم (saoma) نسبت دیو دادند اما اعتبار، احترام و لقب ممتاز ورترَهن را که در متون ودایی به عنوان «دفع کننده تهاجم و حمله» آمده بود، بازسازی کرده و او را به مقام ایزدی رساندند که همان شکل ورثرغنه یا ایزد جنگ ایرانیان است.
منابع مشابه
ایزد رشن و جایگاه او در دین زرتشتی
در پژوهش حاضر به بررسی زبانشناختی و کارکردی ایزد رشن در دین زرتشتی پرداخته شده است. رشن یا رشنو یکی از ایزدان زرتشتی است که در متون فارسی میانه نقش برجستهای به عنوان یکی از سه ایزد داوری روان بر عهده دارد. رشنو در نوشتههای پارسی میانه به صورت «رشن» با صفت «راست» آمده است. در این مقاله ابتدا اشتقاق ریشهشناختی رشنو مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه به کارکردهای گوناگون این ایزد و سایر ایزدان هم...
متن کاملجایگاه کیش زرتشتی در میان هخامنشیان و ساتراپنشینهای غربی آنان
ایران عهد هخامنشی از لحاظ دینی دورانیست که در آن بردباری دینی به منصهی ظهور رسید. در عهدی که کشتار و ویرانی افتخار پادشاهان آشوری بود، پادشاهان هخامنشی انسان دوستی و توجه به انسان که منشعب از باورهای آنان بود را به جهانیان عرضه داشتند. کتیبههای هخامنشی که بیشتر به شرح رویدادها میپردازند؛ از بازگویی باورداشتها و آداب دینی مردمان ایران و ساتراپنشینهای غربی شاهنشاهی هخامنشی کمتر مطلبی ار...
متن کاملبازشناسی پرستشگاهی زرتشتی در روستای کله کاشان
در منابع سدههای نخستین اسلامی، به آیین و پرستشگاهی با موقعیت طبیعی استثنایی در اردهار (اردهال) کاشان اشاره شده که زرتشتیان در روز سیزدهم تیرماه در آنجا آیینی برگزار میکردند. این آیین شامل کوفتن سنگ بر کوه و طلب آب از چشمهای جاری برای شفابخشی بوده است. همچنین در یکی از منابع دورهی قاجار نیز به قدمگاهی در منطقهی اردهار با همان موقعیت طبیعی اشاره شده که در آن کم و بیش همان آیین توسط اهالی م...
متن کاملآیینهای طهارت در دین زرتشتی
آیینها و آداب طهارت زرتشتیان یکی از وجوه نمایان دین زرتشتی است که در متون مقدس اوستایی ریشه دارد. به نظر میرسد این آیینها که در دورانی پیش از زرتشت برای حفظ اجتماعات بشری از گزند پلیدیها و بیماریها مورد توجه بودند، با گذشت زمان و پیوستن به تعالیم دینی زرتشتیان، رنگ و بوی دیگری گرفتند. در این مقاله سعی شده است ابتدا پیشزمینهی تاریخی این آیینها مطرح شود و سپس با مطالعه و بررسی متون مقدس...
متن کاملکویبان بهعنوان دادستان در نظام حقوقی زرتشتی
حفظ نظم عمومی از وظایف دولت است. جامعه بهعنوان زیاندیده بهدلیل اختلال نظم عمومی، خواستار مجازات مرتکب جرم است. نگارنده در این پژوهش برمبنای مستندات نشان داده، در نظام حقوقی زرتشتی وظیفه تعقیب، تحقیقات مقدماتی و پیشگیری از وقوع جرم برطبق قانون برعهدة کویبان بوده است. کویبان پس از انجام تحقیقات مقدماتی و جمعآوری دلایل کافی، پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارسال میکرده است. درمجموع میتوان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه عرفانیات در ادب فارسیجلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۳۴-۵۰
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023